To faldskærmsklubber deler større, mere støjsvag flyver i 7/7 ordning

Hver anden uge flyver Turbine Cessna 206’eren i Nordsjællands Faldskærmsklub (NFK) ved Frederikssund og ugen efter i Aversi Faldskærms Club (AFC) ved Haslev. Tanken bag at gå sammen om at dele en større og mere miljøvenlig flyver har været at skabe stordriftsfordele med en fornuftig økonomi og give klubbernes medlemmer bedre springmuligheder i de to sjællandske faldskærmsklubber.

Den hurtige og lidt større Cessna blev indkøbt i 2023, da begge klubber stod med to gamle, mindre flyvere, som trængte til at blive udskiftet. Derfor gik man sammen om at købe et større fly i fællesskab.

Tænker på naboer og omgivelser

Valget faldt på Turbine Cessna 206, som er en hurtig flyver, der passer ekstremt godt til faldskærmsflyvning, og samtidig har lav støj. Faktisk er det den mest støjsvage faldskærmsflyver i Danmark.

Mindre støj er til glæde for naboerne i kommunen og i Nordsjællands Faldskærmsklub har man ikke modtaget en eneste klage over støj i de to år, man har haft flyveren, fortæller Thomas Lund Nonbo, der er pilot, springer og suppleant i NFK’s bestyrelse. Sammen med formanden i AFC, Rasmus Tolversen, tog Thomas initiativ til, at de to klubber gik sammen om at købe den nye flyver.

 

Stordriftsfordele ved flysamarbejde

Deleordningen om flyet og samarbejdet mellem de to klubbestyrelser fungerer meget bedre end forventet, fortæller Thomas Nonbo:

- Flyveren har bragt vores to klubber tættere sammen, så vi kan hjælpes ad om både elevhold og tandemgæster. Alle vinder ved at gå sammen om et fly, der både flyver bedre, har større kapacitet og er mere miljøvenlig. Samtidig har den en driftssikker motor og derved kan vi spare på vedligeholdelse.

- Tidligere kunne vi være fem springere i NFK’s mindre flyver og lave to lift i timen. I den store flyver kan vi have 6 springere med og lave tre lift i timen, fortæller Thomas.

- Nu kan vi altid både kan have tandemmer og C-springere med på et lift. Det giver mindre ventetid og klubmedlemmer kan springe oftere, da man nu har to klubber, hvor man hver uge kan springe fra samme flyver. Det har givet flere springdage i ugen.

Når flyveren pendler frem og tilbage mellem AFC og NFK, følger tandem rigs med flyveren. I stedet for før at have to tandem rigs hver, har klubberne nu seks tilsammen, og det giver større fleksibilitet til at tilbyde tandemspring.

 

Bump på vejen

Undervejs har der været bump på vejen, først under flyvelederkonflikter i 2022 og ind 2023, der i perioder bremsede for flyvninger og faldskærmsspring. Og efterfølgende sendte en uheldig landing i foråret 2023 flyveren på en 13 måneders ufrivillig pause hen over vinteren. Dette skabte en svær økonomisk situation for klubberne, da man ikke kunne afholde helt så mange planlagte springaktiviteter og måtte ud og låne flyver hos andre klubber. Først i august 2024 var flyet klar igen til at tage glade faldskærmsspringere med ombord.
 

- Det har kostet, og vi kom bagud med en masse spring og kurser. Men stemningen i vores to klubber er positiv og der bliver arbejdet derudad på at afholde elevkurser, have tandemsgæster og skabe nye aktiviteter i klubberne, slutter Thomas Nonbo.


 

Fotos: Nordsjællands Faldskærmsklub